HARLINGEN - Een oudere meneer uit Harlingen is het slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude. Een persoon doet zich aan de telefoon voor als medewerker van de bank en geeft aan dat onbekenden hebben geprobeerd geld over te maken. Het slachtoffer moet zijn pincode wijzigen en zijn pinpas doorknippen. De pas wordt later die middag opgehaald.


Op vrijdag 14 oktober 2022 omstreeks 15.00 uur wordt het slachtoffer, een 79-jarige man uit Harlingen, gebeld door een onbekend nummer. De persoon aan de andere kant van de lijn vertelt dat hij een medewerker is van de bank en dat vannacht iemand had geprobeerd geld van de rekening van het slachtoffer te halen. De man moest zijn pincode wijzigen. Maar eerst moest het slachtoffer allerlei controlevragen beantwoorden. Vervolgens moest het slachtoffer zijn pincode inspreken en zijn pinpas doormidden knippen. De pas zou worden opgehaald. Omstreeks 15.30 uur die middag werd de pinpas van het slachtoffer opgehaald.

Het slachtoffer krijgt daarna het gevoeld dat er iets niet klopt en neemt contact op met zijn bank. De bankrekening wordt geblokkeerd, maar er is inmiddels al tweemaal € 500,- gepind. Er zijn beelden van de pintransactie bij een pinautomaat aan de Johan van Oldenbarneveltstraat te Harlingen. Wie herkent deze pinner?

Dit is het signalement van de man:
- Donkere huidskleur
- Normaal postuur
- Ongeveer 20 jaar
- Ongeveer 1.80 meter lang
- Kroeshaar van ong. 5 cm lang
- Donkere spijkerbroek
- Zwarte gewatteerde jas,
- Wit/grijze sneakers
- Lichtgrijs T-shirt