HARLINGEN - Gemeente Harlingen werkt samen met Veilig Verkeer Nederland door de campagne ‘Onze scholen zijn weer begonnen’ met spandoeken langs de weg onder de aandacht te brengen. Volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is snelheidsreductie door gemotoriseerd verkeer één van de effectiefste maatregelen om de veiligheid van scholieren in het verkeer te vergroten. Naar schatting wordt een derde van alle dodelijke ongevallen direct of indirect veroorzaakt door een te hoge snelheid. Daar kunnen we met z’n allen wat aan doen.

Jonge fietsers de dupe

Onder 12-jarige scholieren die fietsend naar school gaan vallen in de maanden augustus en september bijna twee keer zoveel slachtoffers als in andere maanden. Het is daarom van cruciaal belang dat de schoolomgeving verkeersveilig is. VVN adviseert automobilisten dan ook, indien mogelijk, de schoolzones te vermijden. Willemijn Pomper, woordvoerder VVN: “We moedigen ook scholieren en ouders aan om te voet of met de fiets naar school te komen, zodat het rondom de school veilig blijft. Controleer bovendien de fiets van je kind om eventuele reparaties uit te voeren, zodat hij of zij veilig de weg op kan”.

Laat je niet afleiden in het verkeer!

Naast snelheidsreductie kan Nederland in het verkeer ook nog winst behalen door vaker ongestoord en mobielvrij te rijden (rij MONO). Het gebruik van een smartphone tijdens het rijden vormt een groot gevaar voor de verkeersveiligheid en leidt af van waar je aandacht zou moeten zijn: op de weg. Onderzoek toont aan dat automobilisten vaak bezig zijn met afleidende activiteiten. 66% van de ondervraagde automobilisten gaf aan de telefoon weleens te gebruiken tijdens het rijden. Deze werd vooral gebruikt om (handsfree) te bellen, berichten te lezen of te sturen en de navigatie in te stellen. Ook vergaderen achter het stuur vormt een groot risico bij autorijden. Eén op de 5 volwassenen zegt wel eens te vergaderen achter het stuur (SWOV). Dit is zorgwekkend, omdat een fietsende scholier of een rood stoplicht hierdoor zo over het hoofd gezien wordt als de aandacht niet volledig op de weg is.