HARLINGEN - Het schoolterrein van de Maritieme Academie Harlingen stond deze week vol met bouwmaterialen voor het bouwen van vlotten. De derdejaarsleerlingen van VMBO Maritiem Techniek deden dit als opdracht voor het project Archimedes. Hendrik Sijtsma, wethouder van Onderwijs van gemeente Harlingen, was uitgenodigd om de originaliteitsprijs uit te reiken. “De volgende keer nodigen jullie me maar wat eerder uit, ik had zelf ook wel even mee willen bouwen.”


Samenwerken, originaliteit en creativiteit
Tijdens het project Archimedes bouwen de leerlingen een aantal dagen aan een vlot en moeten daarbij het drijfvermogen en de inzinking berekenen volgens de Wet van Archimedes. De basis van het vlot zijn pallets en tonnen, overig materiaal kan afgehaald worden bij Spaansen. Dit jaar was de opdracht iets moeilijker. Naast de berekeningen met en zonder lading, werd van de leerlingen ook een creatief bouwsel verwacht. Samenwerken, originaliteit en creativiteit werd namelijk meegenomen in de puntentelling voor het vak CKV.Na een ronde langs de vlotten, waarbij de leerlingen hun ideeën presenteerden, werd al snel duidelijk wie er had gewonnen. "Dit wordt een duur grapje voor de Maritieme Academie…", kwam Hendrik Sijtsma tot de conclusie, die de spanning nog even opbouwde. Niet één groep, maar twee groepen sprongen eruit met hun ontwerpen voor de vlotten 'boot met stuurhut' en 'vuurtoren/ auto'. Zij kregen per groep tickets voor een dagje naar Walibi Holland.

Met de voor- of achterkant
?Na de prijsuitreiking werden de vlotten te water gelaten. Een gezellige activiteit die altijd op veel publiek mag rekenen. Het is de bedoeling dat de vlotten heel in het water terecht komen en er werd daarom nog druk overleg gevoerd met de docenten. “Het vlot is niet helemaal in balans, hoe kunnen we hem straks het beste in het water laten, met de voor- of achterkant?” Na een tip over stabiliteit, kwam de groep tot de conclusie dat achterwaarts van de glijbaan, met wat hulp van extra mankracht, toch de beste oplossing was. In het water werd vervolgens de inzinking met en zonder lading gemeten en daarvoor zijn alle groepen geslaagd.